25.10.2017

Hyvää maailman mmc- ja hydrokefaliapäivää

”Koko elämän kestävässä yössä, etsin tähtiä jotka vähän lohtua tois. Mut ainoa mitä kaipaan, on päästä pois."

Hydrokefalia ja mmc- aiheuttavat kuormitusta ja haastetta henkiselle hyvinvoinnille. Jatkuvat lääketieteelliset operaatiot, krooninen kipu, yllättävän komplikaatiot sekä ongelmat rakon- ja suolen toiminnassa vievät voimia ja vaativat sietokykyä. Fyysinen esteellisyys ja oikeanlaisen tuen puuttuminen voivat aiheuttaa ahdistusta ja eristymistä muista ihmisistä. Avun hakemiseen liittyy edelleen stigmaa, mutta onneksi nykyään ymmärretään entistä paremmin miten tavallisia mielen kuormittumisen haasteet ovat. Ilman vammaakin ne ovat yleisiä ja vamman tuoman lisäkuorman takia on hyvin ymmärrettävää, että oikeanlaista tukea tarvitaan ajoittain.

CP-liitto tarjoaa mahdollisuuksia jakaa kokemuksia ja saada uusia tärkeitä ihmisiä elämään. Meihin voi olla yhteydessä oli tilanne mikä tahansa ja sitä voidaan miettiä yhdessä. Meiltä löytyy kuunteleva korva tai apua palvelujen hankkimiseen. Otathan rohkeasti yhteyttä.

Suomen CP-liitto toivottaa hyvää maailman mmc- ja hydrokefaliapäivää 25.10.2017. Tänään tuodaan esiin mmc- ja hydrokefaliaa ympäri maailmaa ja kiinnitetään erityisesti huomioita vammojen psyykkiselle hyvinvoinnille tuomiin haasteisiin.

Päivä on kansainvälisen katto-organisaatio IF:n (international Federation for Spina Bidifa and Hydrocephalus) julistama ja sitä on vietetty vuodesta 2012 lähtien. Tarkoituksena on lisätä vammoja koskevaa yleistä tietoutta sekä edistää oikeuksia.

Alla olevasta linkistä voit käydä tutustumassa tarkemmin IF:n päivää varten tekemään videoon:

*Otsikko on Iina Tähtisalmen runosta

world_spina_bifida-hydrocephalus_day-logo