Oikeuksien valvonta, ohjaus ja neuvonta

Lyhyesti

Oikeuksienvalvonta on CP-liiton keskeisimpiä tehtäviä. Tavoitteena on vammaisten ihmisten yhdenvertaisuus ja täysi osallistuminen yhteiskuntaan.

CP-liitto valvoo oikeuksia yhteistyössä muiden järjestöjen kanssa

Suomen CP-liitto ry valvoo oikeuksia yhdessä muiden järjestöjen kanssa. Vammaisten oikeuksia valvotaan työryhmissä ja asiakaskohtaisissa verkostoissa. CP-liitto on mukana Vammaisfoorumissa, joka on vammais- ja potilasjärjestöjen virallinen yhteistyöjärjestö ja oikeuksienvalvontaverkosto. Yhdessä ääni kuuluu selvemmin.

Jäsenyhdistykset ja liiton työntekijät ovat tärkeässä roolissa

Jokainen CP-liiton työntekijä valvoo vammaisten oikeuksia erityisalueillaan - aluetyössä sekä nuoriso-, liikunta- ja aikuistoiminnassa. Julkisten palvelujen puuttuminen tai niiden huono toteutus ovat tärkeää tietoa yleiseen oikeuksien valvontaan.

CP-yhdistyksillä on myös tärkeä rooli alueellisessa ja paikallisessa oikeuksien valvonnassa. Yhdistysten tukena toimivat aluetyön suunnittelijat. CP-liitto järjestää yhdistysten jäsenille tarpeen mukaan luentoja ja koulutuksia lainsäädännöstä ja oikeuksista.

CP-liiton sosiaaliohjaus ja neuvonta auttavat

CP-liiton sosiaaliohjaus ja neuvonta auttavat yksittäisen ihmisen oikeuksien valvonnassa. Liitto auttaa myös löytämään tukitoimia elämänkaaren eri vaiheissa ja ratkaisuja ongelmatilanteissa. Liitosta voi saada apua myös hakemusten tekemiseen ja kielteisistä päätöksistä valittamiseen.

Ota siis rohkeasti yhteyttä! Jokainen yhteydenotto voi auttaa samanlaisessa tilanteessa olevia.

Kysy järjestöasioista

järjestöpäällikkö

Virpi Peltomaa

Kysy sosiaalisesta kuntoutuksesta

sosiaalisen kuntoutuksen asiantuntija

Päivi Ritvanen

Kysy aikuistoiminnasta

suunnittelija (aikuistoiminta)

Heidi Huttunen

Kysy pienistä vammaryhmistä

suunnittelija (pienet vammaryhmät)

Petra Peltonen

Kysy aluetyöstä (Itä-Suomi, Keski-Suomi, Uusimaa)

Suunnittelija (pienten lasten cp-perheiden vertaistuki)

Merja Partanen

Kysy aluetyöstä (Pohjois-Suomi, Kainuu, Etelä-Pohjanmaa)

aluetyön suunnittelija (tuetut lomat)

Piia Jolla

Kysy aluetyöstä (Lounais-Suomi, Länsi-Suomi) ja nuorisotyöstä

aluetyön suunnittelija (nuorisotoiminta)

Jari Turku

Lakineuvonta

Lakitoimisto Kumpuvuori Oy on erikoistunut vammaisten asioiden ajamiseen. Lakitoimistosta voi saada maksutonta puhelinneuvontaa, esimerkiksi syrjintään tai päätöksistä valittamiseen liittyvissä asioissa.

Lakitoimisto Kumpuvuori Oy
kumpuvuori.fi