rss Ajankohtaista

24.7.2018 9.23

CP-lehti: Vaikuttaminen on yhteistyötä

Suomen CP-liiton keskeistä vaikuttamistyötä on keväällä ollut vammaisten henkilöiden välttämättömien elämänmittaisten palveluiden kilpailuttamisen lopettaminen. CP-liiton toiminnanjohtaja Marju Silander kertoo CP-lehden pääkirjoituksessa tavanneensa yhdessä muiden vammaisjärjestöjen edustajien kanssa lukuisia kansanedustajia ja muita päättäjiä.

”Tapaamisissa on ollut selkeästi havaittavissa, että olemme saaneet asian esille ja päättäjät ovat yli puoluerajojen olleet sitä mieltä, että palveluiden hankinnassa kilpailuttamalla on selvä epäkohta, joka tulee korjata.”

Silander lupaa, että CP-liitto pitää Ei myytävänä -kampanjan viestiä esillä esimerkiksi antamalla lisätietoa ja käytännön esimerkkejä siitä, mitä asumisen tai henkilökohtaisen avun kilpailuttaminen vammaisen ihmisen arjessa tarkoittaa.

”Kyseessä on perusoikeuksien toteutuminen”, Silander muistuttaa.

Vaikuttamistyöstä kirjoittaa myös sosiaalisen kuntoutuksen asiantuntija Päivi Ritvanen, joka vastaa CP-lehdessä kysymykseen millaista vaikuttamistyötä CP-liitto tekee. Yhteiskunnallinen vaikuttaminen on järjestöjen tärkeä mutta usein näkymättömäksi jäävä tehtävä, Ritvanen luonnehtii.

”Isot asiat muuttuvat hitaasti ja muutosten vaikutukset näkyvät vieläkin hitaammin. Joskus vaikuttaminen ei tuota toivottua tulosta, mutta vaikuttamistyöllä voi silti olla myönteisiä seurauksia.”

Yksi tapa vaikuttaa on tehdä näkyväksi ongelmia ja vaikeuksia, joita vammaiset ihmiset elämässään kohtaavat, ja samalla uuttaa yksityisestä kokemuksesta yleisempää tietoa. Tältä pohjalta CP-liitto on tämän vuoden aikana ottanut kantaa YK:n vammaissopimusta koskevaan kansalliseen toimenpideohjelmaan, sopimusta koskevaan kansalliseen raporttiin ja vielä järjestöjen laatimaan rinnakkaisraporttiin.

”Nostimme esiin yksilöllisten tilanteiden osoittamia epäkohtia yhdenvertaisuuden, itsemääräämisoikeuden ja tarvittavan kuntoutuksen toteutumisessa.”

Tässä vaikuttamistyössä keskeistä on ollut yhdistystoimijoilta, neuvontapalveluiden asiakkailta ja yhteistyökumppaneilta saatu palaute. Kiitos kuuluu kaikille niille, jotka ovat kertoneet epäkohdista CP-liitolle, Ritvanen toteaa.

Lue CP-lehti verkossa tästä linkistä.

Tilaa lehti itsellesi tästä linkistä.

CP-lehti 02/2018 kansi