rss Ajankohtaista

25.9.2018 9.00

Ennakkoluulot vaikeuttavat cp-vammaisten ihmisten työllistymistä

Maailman CP-päivää 6.10. vietetään vuosittain yli 65 maassa. Suomessa CP-liitto paikallisyhdistyksineen viettää päivää jakamalla tietoa cp-vammasta ja poistamalla näin cp-vammaan liittyviä ennakkoluuloja ja vääriä käsityksiä.

CP-liiton työtä ohjaa vammaispolitiikassa yleisesti hyväksytty periaate: tasa-arvo ja täysi osallistuminen yhteiskunnassa. Periaatteen mukaan ihmisillä on yhteiskunnassa yhtäläiset oikeudet ja velvollisuudet toimintakyvystä riippumatta.

CP-liitossa on huomattu, että vammaisuuteen liittyvät ennakkoluulot ohjaavat liikaa cp-vammaisten ihmisten elämänvalintoja. Nuoria cp-vammaisia ihmisiä ohjataan kouluttautumaan kapea-alaisesti esimerkiksi tietotekniikka-alalle tai muihin toimistotöihin, vaikka nuoren kyvyt, taidot ja kiinnostus kohdistuisivat muualle.

”Korkeakaan kouluttautuminen ei usein riitä, sillä liian monet koulutetut cp-vammaiset ihmiset ovat vailla työtä tai saavat olla töissä vain niin kauan kuin heidän palkkaukseensa on tarjolla tukea”, muistuttaa CP-liiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

Cp-vamman kirjo on laaja, ja työllistymisen ongelmat koskeva niin vaikeasti kuin lievästi cp-vammaisia ihmisiä. Huomattavan suuri joukko cp-vammaisia ihmisiä elää koko aikuiselämänsä työttömyyseläkkeen ja takuueläkkeen varassa.

Marju Silander toivoo, että CP-liitto toimii kannustavana esimerkkinä myös muille työnantajille vammaisten ihmisten palkkaamisessa. CP-liitto perustettiin 1965, ja järjestössä on lähes koko sen olemassaolon ajan työskennellyt liikuntavammaisia ihmisiä.

”CP-liitto perustettiin aikoinaan edistämään cp-vammaisten lasten kouluun pääsyä. Nyt ongelmana on se, miten nuoret aikuiset pääsevät elämässään eteenpäin koulun ja opintojen jälkeen.”

”Useimmat cp-vammaiset ihmiset ovat äärimmäisen motivoituneita tekemään työtä. On tärkeää, että mahdollisimman moni vastavalmistunut cp-vammainen ihminen saa heti valmistumisen jälkeen asianmukaista työkokemusta”, Silander sanoo.

CP-liitto tarjoaa tarvittaessa työnantajille neuvoja esimerkiksi vammaisten ihmisten työllistämistä helpottavista tuista.

Mikä on cp-vamma?

Cp-vamma on lapsuusiässä yleisin liikkumiseen vaikuttava vamma. Se johtuu kertaluonteisesta aivovauriosta, joka vaikeuttaa liikkeiden hallintaa. Cp-vamma on pysyvä, mutta sen oireet vaihtelevat lievistä motorisista hankaluuksista vaikeaan liikuntavammaan.

Suomessa cp-vammadiagnoosin saa vuosittain 100-120 alle kolmevuotiasta lasta. Maailmanlaajuisesti cp-vammaisia on noin 17 miljoonaa.

Maailman CP-päivä 6.10.

Lue lisää Maailman CP-päivästä tästä linkistä.

Lue lisää Maailman CP-päivän tapahtumista tästä linkistä.

toiminnajohtaja
Marju Silander