rss Ajankohtaista

26.3.2018 8.56

Kannanotto: Vammaisten henkilöiden palveluiden hankinnat vihdoin kuntoon

Suomen CP-liitto ry kannanotto, Pori 25.3.2018

Suomen CP-liitto vaatii, että vammaisten ihmisten oikeudet ja osallisuus toteutetaan täysimääräisinä. Vammaisten ihmisten elämänmittaisten välttämättömien palveluiden kilpailuttaminen tulee lopettaa ja siirtyä vammaisen ihmisen tarpeista lähtevään palveluiden järjestämistapaan.

YK:n vammaissopimuksen rinnakkaisraportointiin liittyvä kysely avattiin viime viikolla. Vammaisille ihmisille on nyt avautunut ainutlaatuinen tilaisuus kertoa omista kokemuksistaan ja vaikuttaa tulevaisuuden päätöksiin.  Aitojen esimerkkien kerääminen vahvistaa myös vaikuttavuuden. Tämä liittyy erittäin tärkeästi hankintalain tarkennusta tavoittelevaan Ei myytävänä!-kansalaisaloitteeseen, joka keräsi yli 72 000 allekirjoittajaa ja tulee eduskuntaan käsittelyyn lähiviikkoina.

Suomen hallituksen strategisessa ohjelmassa määritellään Suomen tulevaisuuden visiota, jossa linjataan, että Suomi vuonna 2025 on uudistuva, välittävä ja turvallinen maa, jossa jokainen meistä voi kokea olevansa tärkeä. Yhteiskunnassamme vallitsee luottamus. Luottamus toteutuu, kun jokaisesta pidetään huolta ja autetaan ajoissa.

Tuleva maakuntauudistus antaa mahdollisuuden myös tiivistää yhteistyötä vammaisjärjestöjen, kuntien ja maakuntien välillä. Järjestöt voivat tuoda erityisosaamista palveluiden rakentamiseen.

Nyt on aika siirtyä puheista tekoihin. Vammaisten ihmisten osallisuuden ja yhdenvertaisen aseman edistäminen vaatii nykyisellä lakiuudistusten valtakaudella rohkeutta päättäjiltä.

Reilun kymmenen vuoden ajan muun muassa asumisen, henkilökohtaisen avun ja vammaisten tulkkipalveluiden kilpailutus on aiheuttanut vammaisille ihmisille turvattomuutta, jopa terveydellisiä vaikeuksia ja laajoja haittavaikutuksia, myös lähipiirin elämään. Kilpailuttaminen on myös lisännyt erikoissairaanhoidon kustannuksia lyhytnäköisillä säästötavoitteilla esimerkiksi asumispalveluissa. Kilpailutus uhkaa vammaisten ihmisten itsemääräämisoikeutta.

– Uudistuksia toki tarvitaankin, mutta miten käy vammaisen henkilön nykyisessä kiivaassa lakien ja palveluiden uudistusviidakossa, ihmettelee Suomen CP-liiton toiminnanjohtaja Marju Silander.

Marju Silander
marju.silander(a)cp-liitto.fi