16.10.2017

Kilpailu lapsille ja nuorille: Luontoon yhdessä!

Kulttuuriympäristön tekijät 2017 -kilpailu

1. Kulttuuriympäristökilpailu on avoin kaikille alle 18-vuotiaille. Kilpailuun osallistutaan ryhmittäin (väh. 2 hlöä).
  2. Kilpailuaika on käynnissä ja se jatkuu 10.1.2018 saakka. Voittanut ryhmä saa 500 €.

3. Tehtävänä on valita luonnosta paikka, jonka haluaa esitellä koko Euroopalle. Kertokaa paikan tarina ja miten ihmisen toiminta näkyy siinä. Menetelmä on vapaa: maalaa, kuvaa video, kirjoita blogi, kaikki käy!

4. Tarkoituksena on innostaa havainnoimaan ympäristöään ja rohkaista vaikuttamaan siihen. Kisa on osa Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä.
  5. Ladatkaa kilpailutyö kansainväliselle sivustolle www.europeanheritagedays.com – jokainen työ sytyttää tähden Euroopan kartalle.

Tarkempia kilpailuohjeita:

kulttuuriympariston_tekijat_2017-kilpailu

Miksi kilpailu järjestetään?

Kilpailun tarkoituksena on tukea lasten ja nuorten kulttuuri-identiteetin ja ympäristösuhteen muodostumista. Kilpailu kannustaa lapsia ja nuoria havainnoimaan, tutkimaan ja arvioimaan lähiympäristöään. Kilpailun avulla halutaan myös rohkaista heitä osallistumaan ja vaikuttamaan oman ympäristönsä kehittämiseen ja kulttuurin uudistamiseen.  Kilpailulla haluamme tukea varhaiskasvatuksen, koulujen, oppilaitosten, järjestöjen ja muiden toimijoiden kulttuuriympäristö- ja demokratiakasvatusta.

Kuka järjestää, mihin liittyy?

Euroopan kulttuuriympäristöpäivät on tapahtumakokonaisuus, jossa vuosittain 50 maassa yli 20 miljoonaa ihmistä osallistuu paikallisten järjestäjien tapahtumiin. Päivien tarkoituksena on nähdä kulttuuriympäristö voimavarana ja hyvinvoinnin lähteenä. Suomessa toimintaa koordinoi työryhmä, johon kuuluu edustajia Museovirastosta, Opetushallituksesta, Suomen Kotiseutuliitosta, Suomen Kulttuuriperintökasvatuksen seurasta ja ympäristöministeriöstä. Osana päiviä järjestetään lasten ja nuorten kulttuuriympäristökilpailu. Kilpailun aihe liittyy aina kulttuuriympäristöpäivien vuositeemaan. Suomen itsenäisyyden juhlavuonna teema on Luontoon yhdessä – juhlistamme maisemia, lähimetsiä, kotipihoja, kansallispuistoja, kaupunkiviljelyä, luontoa taiteen inspiraationa ja luonto- ja ympäristösuhdettamme. Lue lisää: www.kulttuuriymparistopaivat.fi.

Lisätietoja kilpailusta

Sini Hirvonen