rss Ajankohtaista

19.11.2018 14.51

Kuntoutuksen kilpailutuksen tilanne on kestämätön

Vammaisfoorumi ry teetti lokakuussa 2018 jäsenjärjestöilleen kyselyn Kelan tekemistä vammaisten henkilöiden vaativaa lääkinnällistä kuntoutusta koskevista kilpailutuksista. Lähes kaikki jäsenjärjestöt vastasivat kyselyyn. Jäsenjärjestöihin kuuluu noin 280 000 vammaista tai pitkäaikaissairasta henkilöä.

Kyselyn tulokset kertovat korutonta kieltään kilpailutusten vaikutuksesta vaativaan lääkinnälliseen kuntoutukseen: Kaikki kyselyyn vastanneet järjestöt katsoivat, että kilpailutukset heikentävät kuntoutusta.

Vammaisfoorumin hallituksen puheenjohtajan Sari Laihon mukaan tilanne on täysin kestämätön.

"Esimerkiksi vaikeasti vammaisella lapsella ja hänen terapeutillaan saattaa olla vuosia kestänyt kuntoutussuhde, joka on luonut koko perheelle uskoa tulevaan ja lapsen toimintakyvyn vahvistumiseen. On käsittämätöntä, että tällainen suhde katkaistaan rahan takia", Laiho sanoo.

Noin 90 prosenttia vastaajista kertoi, että kilpailutukset johtavat vakiintuneiden hoitosuhteiden katkeamisiin. Vastaajat katsoivat, että vammaisten henkilöiden toimintakyky saattaa jopa heikentyä, jos tietyn asiakkaan kuntoutukseen erikoistunut terapeutti vaihtuu.

Toimintakykyä kohentavaa kuntoutusta voi antaa vain terapeutti, joka todella tuntee tiettyjen vammojen erityispiirteet ja sen, miten niihin voidaan kuntoutuksella vaikuttaa. 83 prosenttia vastaajista katsoi, että kilpailutus oli aiheuttanut vaikeuksia löytää asiantunteva ja osaava terapeutti.

Vastaajilta kysyttiin myös Kelan järjestämän vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen kehityksestä viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vastaajista 91 prosenttia oli sitä mieltä, että palvelut ovat heikentyneet.

Sari Laihon mukaan on kestämätöntä, että kilpailutuksissa on painotettu hintaa 80-prosenttisesti ja laatua vain 20-prosenttisesti. Käytännössä tämä linja on johtanut siihen, että vuosien ajan asiakkaan kuntoutuksesta vastannut terapeutti on saattanut hävitä kilpailutuksen mitättömän pienellä erolla.

"Kuntoutuspalvelut eivät ole ihmisille luksusta, vaan kyse on välttämättömistä asioista. Nykyinen, hintaa voimakkaasti painottava kilpailutus tuottaa jatkuvaa inhimillistä kärsimystä. Kelan tulee miettiä kuntoutuspalveluiden kilpailutuksen linja uusiksi", Laiho vaatii.

Vammaisfoorumi
Sari Laiho
p. 050 300 7135

Vammaisfoorumi ry on 32 valtakunnallisen vammaisjärjestön yhteistyöjärjestö, joka edistää vammaisten ihmisten yhteiskunnallista asemaa ja hyvinvointia. Suomen CP-liitto ry on Vammaisfoorumin jäsen.