rss Ajankohtaista

5.12.2018 8.00

Vapaaehtoiset ovat yhdistysten kantavia voimia

Yhdistystoiminta antaa enemmän kuin ottaa. Siinäpä se kiteytetysti, mikä on saanut kajaanilaisen Merja Mularin toimimaan vuosia muun muassa Kainuun CP-yhdistyksessä. Yhdistyksen pitkäaikainen puheenjohtaja on CP-liiton vuoden vapaaehtoinen.

Vuoden vapaaehtoinen -tunnustuksella CP-liitto haluaa muistaa yhdistyksissä eri puolilla Suomea toimivia ihmisiä ja nostaa vapaaehtoistoiminnan arvostusta ja näkyvyyttä. Tunnustus myönnetään kansainvälisenä vapaaehtoisten päivänä 5. joulukuuta.

CP-liiton ja paikallisten cp-yhdistysten toiminnassa olevat ihmiset ovat vammaisia ihmisiä, heidän läheisiään tai muuten toiminnasta kiinnostuneita. Monille yhdistykset ovat tulleet tutuiksi jo lapsuudessa, kun mukaan on lähdetty koko perheen voimin. Etenkin vertaistuki eri elämäntilanteissa pitää monet mukana toiminnassa vuosia, jopa vuosikymmeniä.

Merja Mulari kertoo lähteneensä yhdistystoimintaan tavanomaisesta syystä eli oman vammaisen lapsen myötä. Kun nyt jo parikymppinen Petteri oli leikki-iässä, Kajaanissa ei ollut vammaisille lapsille sopivaa säännöllistä liikuntatoimintaa. Mulari lähti mukaan cp-yhdistykseen vaatimaan liikuntakerhoa, ja sellainen paikkakunnalle myös perustettiin.

Nykyisin yhdistystoiminnan haasteet ovat hyvin toisenlaiset. Pienellä paikkakunnalla toiminnasta kiinnostuneita ihmisiä on vähän, ja ajan henki on, että ihmisiä on vaikea saada sitoutumaan luottamustehtäviin.

”Kainuun CP-yhdistyksessäkin pohdittiin jo toiminnan lakkauttamista, mutta pienellä porukalla päätettiin jatkaa”, Mulari kertoo.

”Yhdistystoiminta on tuonut paljon ystäviä ja tuttavia, tarjonnut ajanvietettä ja tapahtumia. Parasta on, kun saa osallistujilta suoraa palautetta ja kiitosta toiminnasta.”

Vuoden vapaaehtoisen mielestä yhdistysten tulisi tehdä nykyistä enemmän yhteistyötä.

”Hajanaisella vammaiskentällä jokainen järjestö touhuaa omia juttujaan, vaikka yhdessä saataisiin mielekästä toimintaa pienemmällä vaivalla”, Merja Mulari pohtii.

Luontevia kumppaneita hänen mukaansa ovat muut NV-verkoston (Neurologiset vammaisjärjestöt) järjestöt, esimerkiksi Epilepsialiitto, sillä monilla cp-vamman liitännäisenä on myös epilepsia. Toimivana esimerkkinä hän mainitsee Leijonaemot, joka yhdistää erityislasten vanhempia yli diagnoosirajojen.

CP-liiton vuoden vapaaehtoinen valittiin nyt seitsemännen kerran. Valinnan tekivät aluetyön suunnittelijat yhdistysten ehdotusten perusteella. Tämän vuoden valinta oli yksimielinen.

aluetyön suunnittelija
Piia Jolla