Oppaat

Ensitieto-oppaan kansi. Kuvassa vastasyntyneen varpaat.

CP-liiton Ensitieto-opas on tarkoitettu sinulle, jonka lapsella on todettu tai epäillään cp-vammaa-, mmc:ä tai hydrokefaliaa. Vanhemmuus herättää tunteita ja kysymyksiä. Joskus se pelottaa. Kaikenlaiset tunteet ovat sallittuja, ja jokainen kokee vanhemmuuden omalla tavallaan. Lapsen vammadiagnoosi tai epäily siitä voi kohdata tulevia vanhempia hyvin erilaisissa elämäntilanteissa. Oppaassa kerromme lyhyesti vammoista ja CP-liitosta.

Kun lapsella on cp-vamma -opas antaa perheille, läheisille ja ammattilaisille vinkkejä ja välineitä lapsen kehityksen tukemiseen sekä ymmärrystä cp-oireyhtymään liittyvistä tarpeista. Opas on laadittu yhteistyössä Uuden lastensairaalan sekä muiden asiantuntijoiden kanssa.

Tueksi perheen arkeen -opas on laadittu tueksi palvelujen ja tukitoimien hakemiseen perheille, joiden lapsella on cp-vamma, mmc tai hydrokefalia.

Tietopaketti koulupolun alkuun on opas, joka on koottu tukemaan opettajia, koulunkäyntiavustajia, oppilaita ja vanhempia. Sen tavoitteena on antaa vinkkejä asioista, jotka voivat helpottaa ensimmäisiä kouluvuosia, kun oppilaalla on cp-vamma.

Kun potilaalla on cp-vamma – palvelut, tuet ja toimintakyvyn arviointi lääkärin työssä -opas on tarkoitettu tukemaan lääkäreitä ja muita terveydenhuollon ammattilaisia heidän kohdatessaan työssään henkilöitä, joilla on cp-vamma.

Kysy lisää

viestinnän asiantuntija