Tuetut lomat – irtiotto arjesta

Lyhyesti

• Tuettua lomaa voivat hakea eri-ikäiset, Suomessa vakituisesti asuvat ihmiset, joilla ei muuten ole mahdollisuutta lomailuun.

• CP-liitto järjestää vuosittain tuettuja lomia yhdessä Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n kanssa.
  • Lomat ovat STEA:n (ent. RAY) tukemaa sosiaalista lomatoimintaa.

Mitä ovat tuetut lomat?

Tuettu lomatoiminta tarjoaa kodin ulkopuolisen loman niille perheille ja aikuisille, joilla ei muuten olisi mahdollisuutta siihen. Tuetun loman tavoitteena lisätä osallistujien hyvinvointia.

CP-liitto järjestää vuosittain tuettuja lomia yhteistyössä Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry:n kanssa, joka valitsee lomatuen saajat sosiaalisin, taloudellisin ja terveydellisin perustein.

Katso CP-liiton ajankohtaiset tuetut lomat tästä linkistä.

Kuka voi saada lomatukea?

Lomatukea voivat hakea Suomessa vakituisesti asuvat ihmiset. Hakija perustelee itse lomatuen tarpeen vapaamuotoisesti hakemuksessa. Tuen myöntämiseen vaikuttavia tekijöitä ovat mm. ensikertalaisuus, tulotiedot, velat ja sairauskulut, terveyteen liittyvät perusteet ja hakijan elämäntilanne.

Lomatukea myönnetään korkeintaan joka toinen vuosi.

Lomilla on täysihoito ja osittain ohjattua toimintaa. Omatoimilomailu on mahdollista. Matkakustannuksista jokainen vastaa itse.

Kustannukset

Lomien osallistujilta peritään kustannusten omavastuuosuus. Osallistuja maksaa myös matkat lomakohteeseen ja huolehtivat itse vakuutusturvasta.

Lomien omavastuuosuus on aikuisilta 20€/vrk, alle 17-vuotiailta ei peritä omavastuuta. Lomaan sisältyy täysihoito, majoitus kahden hengen huoneessa, lomapaikan allasosaston ja kuntosalin käyttö, yleinen vapaa-ajan ohjelma sekä ryhmän ohjelma. Lomilla on osittain ohjattua toimintaa, mutta myös omatoimilomailu on mahdollista.

Hakeminen

Täytä sähköinen lomahakemus tai tulosta paperinen lomake ja palauta se täytettynä osoitteeseen:

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto
Mannerheimintie 31 B 20
00250 Helsinki

Huomioithan, että lomilla ei ole paikalla avustajia. Jos tarvitset henkilökohtaista avustajaa arjessa tai tarvitset henkilökohtaisen avustajan mukaan lomalle.

Lue lisää tuetuista lomista ja lomatuen hakemisesta MTHL:n sivuilta.

Maaseudun Terveys- ja Lomahuolto ry
Mannerheimintie 31 B 20
00250 Helsinki
lomat@mtlh.fi