Ilmoitustaulu - tapahtumia ja uutisia

Vammaiskortti ja miten haen vammaiskorttia?

EU:n Vammaiskortti tulee Suomessa käyttöön vuonna 2018. Yhtenäisellä Vammaiskortilla vammaiset ihmiset voivat Suomessa ja muissa EU-maissa todentaa vaivattomasti vammaisuutensa tai avustajan tarpeensa matkustaessaan esimerkiksi julkisilla kulkuneuvoilla ja osallistuessaan liikunta- ja kulttuuritapahtumiin. EU:n Vammaiskortti on vapaaehtoinen kommunikoinnin ja osallistumisen apuväline.

Palveluntarjoajille yhtenäinen kortti mahdollistaa palveluiden kehittämisen. Vammaiset ihmiset voidaan kortin avulla huomioida palveluissa paremmin.

Vammaiskortti on samanlainen kaikissa niissä Euroopan maissa, joissa se tulee käyttöön. Kortissa on henkilön valokuva, nimi- ja syntymäaika, pistekirjoitusta ja hologrammitunniste. Kortin tekstit ovat suomeksi ja englanniksi. Vammaiskortissa voi olla joissain tapauksissa myös A-merkintä. Se tarkoittaa, että henkilö tarvitsee useimmiten mukaansa avustajan tai tukihenkilön.

Kortin kääntöpuolelle on mahdollista valita symboleita, joiden avulla avun ja tuen tarpeen voi helposti kertoa.

Kelan ohjeet ja hakukaavake

Kun haet vammaiskorttia, Kela tarkistaa, onko sinulla vammaiskorttiin oikeuttava päätös. Päätöksen tulee olla voimassa. Jos sinulla on päätös, saat oikeuden tilata kortin. Sen jälkeen sinun pitää itse viimeistellä korttihakemuksesi ja tilata kortti.

VAMMAISKORTTI TUTUKSI KIERTUE TAMPEREELLA 7.11.2018 TULPPAANITALOLLA, TILAISUUS ON MAKSUTON. LISÄTIETOJA TILAISUUDESTA LÖYDÄT TÄSTÄ!

Tule vapaaehtoiseksi Hämeenlinnan bocciakisoihin

CP-liitto etsii vapaaehtoisia toimitsijoita boccian mestaruuskilpailuihin Hämeenlinnaan 29.-30. syyskuuta.

Kuntokuun startti 1.9.2018 – aktivoidu syksyyn!

Nyt verkkarit jalkaan ja kohti Tamperetta! Kuntokuu on Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry:n järjestämä harrasteliikuntakampanja, johon jokainen voi osallistua liikunnan tasosta riippumatta. Kampanjakuukaudet ovat helmi- ja syyskuu. Syyskuun startiksi järjestetään tapahtuma, jossa kuullaan puheenvuoroja ja liikutaan. Kaikki voivat osallistua liikunnallisiin maistiaisiin istuen tai seisten ja kunnosta riippumatta. Startista saat jo ensimmäiset merkinnät Kuntokuuhun. Lue lisää Kuntokuusta www.kuntokuu.fi.
Kuntokuun startti pidetään lauantaina 1.9.2018 uudessa Kauppi Sports Centerissä, Kuntokatu 17, 33520 Tampere. Tapahtuman kesto on klo 11.00-15.00. Tapahtuma on maksuton. Tapahtumassa ei ole yleisavustajia, joten oma avustaja mukaan.

Tervetuloa! Tiina Siivonen, verkostokoordinaattori/coordinator
Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry
GSM +358 40 833 4869
tiina.siivonen@vammaisurheilu.fi
www.vammaisurheilu.fi
www.facebook.com/vammaisurheilu

Tietosuojakoulutus

EU:n tietosuoja asetukseen liittyvää koulutus järjestetään webinaari-koulutuksena 12.9.2018 klo 17 – 19. Kouluttajana on lakimies Maarit Päivike Soste ry:stä. Ilmoittautuminen koulutukseen 31.8 mennessä virpi.peltomaa@cp-liitto.fi. Lähetän ilmoittautuneille sähköpostitse skype linkin, jonka välityksellä voitte seurata koulutusta. Omalla koneella ei välttämättä tarvitse olla asennettuna skype ohjelmaa, mutta koneessa pitää olla joko sisäänrakennettu kaiutin (useimmissa kannettavissa koneissa on) tai ulkoiset kaiuttimet, jotta ääni kuuluu.  Voitte myös kokoontua seuraamaan koulutusta isommalla porukalla. Tarvittaessa olkaa yhteydessä omaan aluetyön suunnittelijaan. Uusi tietosuoja-asetus on tullut voimaan 25.5.2018. Asetus liittyy mm. henkilötietojen käsittelyyn ja koskee siten myös jäsenrekistereitä. Kilta-jäsenrekisterin osalta CP-liitto toimii ylläpitäjänä, joten liitto huolehtii jäsenrekisterin tietosuojasta ja siihen liittyvistä asioista. Kilta-jäsenrekisteristä on olemassa rekisteriseloste ja prosessikuvaus. Jokaisen yhdistyksen tulee omalta osaltaan huolehtia jäsentietojen asianmukaisesta käsittelystä ja tietojen huolellisesta säilyttämisestä ja esim. paperilomakkeiden tuhoamisesta.

Virpi Peltomaa, järjestöpäällikkö, Suomen CP-liitto ry
040 505 8329, virpi.peltomaa@cp-liitto.fi
cp-liitto.fifacebook.com/cpliitto

Nyt yhdistyksestämme löytyy ESKEH-kartoitusmenetelmään perehtynyt ja koulutuksen käynyt rakennetun ympäristön esteettömyyskartoittaja. Jos tarvitset apua/neuvoa asuntosi, talosi tai ympäristösi esteettömyyteen liittyvissä asioissa, ota yhteyttä Janna Maulaan, janna.maula(at)fingin.fi tai puh. 045 631 6037. Katsotaan yhdessä mitä asialle voidaan tehdä.