Pohjois-Karjalan CP-yhdistys ry

Pohjois-Karjalan CP-yhdistys ry on aktiivinen toimija, joka järjestää tapahtumia ja ajanvietettä Pohjois-Karjalan alueella.

Hae jäseneksi

Yhdistyksen toiminta

Pohjois-Karjalan CP-yhdistys ry toimii Pohjois-Karjalan maakunnan alueella. Yhdistyksen tarkoituksena on parantaa cp-, mmc- ja hydrokefaliavammaisten asemaa yhteiskunnassa, ja tarjota mahdollisuuksia virkistys- ja harrastustoimintaan. Yhdistys toimii myös jäsentensä edunvalvojana vammaisia koskevissa kysymyksissä. Yhdistys työskentelee cp-, mmc-ja hydrokefalivammaisten etujärjestönä.

Pohjois-Karjalan CP-yhdistys ry on yksi Suomen CP-liitto ry:n 20 jäsenyhdistyksestä. Liittymällä cp-yhdistykseen saat mm. seuraavia jäsenetuja: viisi kertaa vuodessa ilmestyvän jäsenlehden, CP-lehden, mahdollisuuden osallistua erilaisille retkille ja tapahtumiin pienellä omavastuulla sekä mahdollisuuden hakea Suomen CP-liitto ry:n avustajapalvelua.

Yhdistys tekee yhteistyötä mm. Suomen CP-liitto ry:n, Joensuun kaupungin vammaisneuvoston, Joensuun vammaisia ja pitkäaikaissairaita edustavien järjestöjen neuvottelukunnan sekä Suomen Meningomyeloseele- ja Hydrokefaliavammaiset ry:n, Me Hyvät ry:n kanssa.

HYVÄT YHDISTYKSEMME JÄSENET

Vuosi 2018 on tuonut monia uusia haasteita vaikeavammaisen elämään. Yksi iso asia on kyytikeskus, mikä tulee selkeästi rajoittamaan monien elämää kahden tunnin odotusajan säännöllään. Useat jäsenet joutuvat nyt miettimään, mikä on arkipäivän elämässä tärkeää? Meneekö aika vain siihen, että joutuu pinnistelemään, että saa kaikki asiat hoidetuksi? Mikä on elämänlaatua?

Olemme Joensuun seudun invalidien kanssa tehneet yhteiskanteen aluevirastoon näistä kolmesta asiasta: Suorasoiton lakkautumisesta, avustajatuntien vähentämisestä sekä kyydin tilaamisesta kahta tuntia ennen lähtöä. Näissä tilanteessa on hyvä, kun pystytään keskustelemaan muiden yhdistyksien kanssa vaikutusmahdollisuuksista. Saamme yhdessä voimaa taakse. Siksi on tärkeää, että meidän omat jäsenemme ottaisivat yhteyttä hallituksen jäseniin ja kertoisivat näistä asioista, mitä elämän muutoksia on tullut eteen heidän omassa arjessaan. Täytyy muistaa, että jokainen meistä on hyvin yksilöllinen sekä jokaisella on hyvin erilaiset tarpeet. Kannattaa nostaa näitä asioita esille myös oman sosiaalityöntekijän kanssa. Oma yhdistys voi olla tukena sillä tavoin, että olette yhteydessä meihin päin. Tulkaa mukaan myös meidän loppukesän Bomban retkelle, jossa testaamme uutta kylpylää. Samalla voimme virkistäytyä ja keskustella kaikista elämän asioista. Hyvää kesän alkua!

Terveisin Cp-yhdistyksen puheenjohtaja

Jari Rummukainen

RETKI BOMBAN KYLPYLÄÄN (la 18.08.2018)

Lähde mukaan Bomballe Nurmekseen! Tutustumme uuteen kylpylään, jossa testaamme samalla tilojen esteettömyyttä.  Jos et halua altaille, niin mahdollisuus on myös ulkoiluun, frisbee –golfin kori löytyy pihamaalta ja käytössä on ehkä myös minigolfrata. Otathan oman avustajan mukaan, jos sellaista tarvitset. Pientä apua voi saada myös kylpylän henkilökunnalta altaille siirtymisissä. Pyyhevuokra omakustanteisena kylpylästä on 4€/kpl ja uimapukuvuokra 4€/kpl, jos haluat vuokrata periltä

Kylpylän jälkeen meitä kutsuu perinteikäs Bomban talo ja siellä nautimme kesäisen buffet –pöydän antimista. Ruokailun jälkeen lähdemme kotimatkalle.

Omavastuu on 30,-/hlö. Lapset sekä avustajat pääsevät veloituksetta. Hinta sisältää kyydit, kylpylän sekä ruokailun Bomballa. Kyydit toteutetaan invatakseilla. Omilla kyydeillä matkaajilta omavastuu on 10,- Ilmoittautumiset pe 10.8. mennessä sähköpostilla: kmpalvelu@hotmail.fi tai lasse.vakkala@hotmail.com (ilmoita samalla erityisruokavalioista)

Retken aikataulu:

9:00                                     LÄHTÖ (Urheilutalon parkkialue, Siltakatu 13, Joensuu)

Juomme jossain matkanvarrella tai perillä kahvit (omakustanteinen) .

11:30                                  SAAVUMME KYLPYLÄÄN

13:30                                  SIIRRYMME BOMBAN TALOLLE, JOSSA RUOKAILU

15:30                                  KOTIMATKALLE

(PERILLÄ AJAT VOIVAT VAIHDELLA PUOLISEN TUNTIA TAI SEN MUKAAN, MITEN JOUDUTAAN)

VAMMAISKORTTI –KIERTUE

Ti 18.9. Vammaiskortin infotilaisuus on Joensuussa. Paikka ja aika ilmoitetaan myöhemmin yhdistyksen Facebook –sivuilla ja kotisivuilla. Tiedustella voi myös: vammaiskortti@kvps.fi

MAAILMAN CP-PÄIVÄ La 6.10. klo 12-14

Toteutamme Elävä kirjasto –tapahtuman Joensuun pääkirjaston Muikkusalissa. Sinulla on mahdollisuus tulla eläväksi kirjaksi eli tarjoutua lainaajien kanssa keskusteluun aiheesta CP-vamma ja muut arkiset asiat. Voit tulla myös muuten paikalle tervehtimään tuttuja tai tutustumaan yhdistyksen jäseniin. Lisätietoja sähköpostilla: kmpalvelu@hotmail.fi

Tiedotamme aiheesta vielä lähempänä ajankohtaa.

SÄÄNTÖMÄÄRÄINEN SYYSKOKOUS JA JOULURUOKAILU

Sääntömääräinen syyskokous Ravintola Aadassa (Kauppakatu 32) to 29.11. klo 18.00. Kokouksen jälkeen on  jouluruokailu buffet-pöydästä. Ruokailun hinta : aikuiset 15€, avustajat 5€, lapset veloituksetta.  Ilmoittautumiset su 25.11. mennessä: kmpalvelu@hotmail.fi  tai  lasse.vakkala@hotmail.fi

SOTE -UUDISTUS JA ASIAKASKOKEMUKSET

SiunSote kerää asiakaskokemuksia palveluista. Jos huomaatte epäkohtia palveluissanne, niin palautteet kannattaa kirjoittaa osoitteeseen: anna.palaute@siunsote.fi

Syksyllä järjestämme kaikille avoimen Sote –tilaisuuden, johon tulee Sote –asiantuntija vastailemaan kysymyksiin. Tiedotamme tilaisuudesta vielä lähempänä ajankohtaa.