Pohjois-Karjalan CP-yhdistys ry

Pohjois-Karjalan CP-yhdistys ry on aktiivinen toimija, joka järjestää tapahtumia ja ajanvietettä Pohjois-Karjalan alueella.

Hae jäseneksi

Yhdistyksen toiminta

Pohjois-Karjalan CP-yhdistys ry toimii Pohjois-Karjalan maakunnan alueella. Yhdistyksen tarkoituksena on parantaa cp-, mmc- ja hydrokefaliavammaisten asemaa yhteiskunnassa, ja tarjota mahdollisuuksia virkistys- ja harrastustoimintaan. Yhdistys toimii myös jäsentensä edunvalvojana vammaisia koskevissa kysymyksissä. Yhdistys työskentelee cp-, mmc-ja hydrokefalivammaisten etujärjestönä.

Pohjois-Karjalan CP-yhdistys ry on yksi Suomen CP-liitto ry:n 20 jäsenyhdistyksestä. Liittymällä cp-yhdistykseen saat mm. seuraavia jäsenetuja: viisi kertaa vuodessa ilmestyvän jäsenlehden, CP-lehden, mahdollisuuden osallistua erilaisille retkille ja tapahtumiin pienellä omavastuulla sekä mahdollisuuden hakea Suomen CP-liitto ry:n avustajapalvelua.

Yhdistys tekee yhteistyötä mm. Suomen CP-liitto ry:n, Joensuun kaupungin vammaisneuvoston, Joensuun vammaisia ja pitkäaikaissairaita edustavien järjestöjen neuvottelukunnan sekä Suomen Meningomyeloseele- ja Hydrokefaliavammaiset ry:n, Me Hyvät ry:n kanssa.

HYVÄT YHDISTYKSEMME JÄSENET

Vuosi 2018 on tuonut monia uusia haasteita vaikeavammaisen elämään. Yksi iso asia on kyytikeskus, mikä tulee selkeästi rajoittamaan monien elämää kahden tunnin odotusajan säännöllään. Useat jäsenet joutuvat nyt miettimään, mikä on arkipäivän elämässä tärkeää? Meneekö aika vain siihen, että joutuu pinnistelemään, että saa kaikki asiat hoidetuksi? Mikä on elämänlaatua?

Olemme Joensuun seudun invalidien kanssa tehneet yhteiskanteen aluevirastoon näistä kolmesta asiasta: Suorasoiton lakkautumisesta, avustajatuntien vähentämisestä sekä kyydin tilaamisesta kahta tuntia ennen lähtöä. Näissä tilanteessa on hyvä, kun pystytään keskustelemaan muiden yhdistyksien kanssa vaikutusmahdollisuuksista. Saamme yhdessä voimaa taakse. Siksi on tärkeää, että meidän omat jäsenemme ottaisivat yhteyttä hallituksen jäseniin ja kertoisivat näistä asioista, mitä elämän muutoksia on tullut eteen heidän omassa arjessaan. Täytyy muistaa, että jokainen meistä on hyvin yksilöllinen sekä jokaisella on hyvin erilaiset tarpeet. Kannattaa nostaa näitä asioita esille myös oman sosiaalityöntekijän kanssa. Oma yhdistys voi olla tukena sillä tavoin, että olette yhteydessä meihin päin. Tulkaa mukaan myös meidän loppukesän Bomban retkelle, jossa testaamme uutta kylpylää. Samalla voimme virkistäytyä ja keskustella kaikista elämän asioista. Hyvää kesän alkua!

Terveisin Cp-yhdistyksen puheenjohtaja

Jari Rummukainen

MAAILMAN CP-PÄIVÄ La 6.10. klo 12-14

Avoin keskustelutilaisuus

Tervetuloa Muikkusaliin Joensuun pääkirjastolle la 6.10. klo 12-14 (voi tulla mihin aikaan vain, vaikka hetkeksi). Kaikki halukkaat, jotka haluavat ns. Eläviksi Kirjoiksi, heidän tarkoitus on tarjoutua keskustelemaan mahdollisten lainaajien kanssa elämästä ja arjesta CP-vamman kanssa. Tilaisuuteen järjestetään auttavat kysymykset, joiden pohjalta lainaajan on helpompi tarttua aiheeseen. Elävän Kirjan tarvitsee vain vastailla oman elämän asioista sen verran, mihin on valmis vastaamaan. Muutamia on jo ilmoittautunut. Voit tulla paikalle myös kahvittelemaan ja tapaamaan tuttuja tai hakemaan uuden heijastimen valaisemaan syyspimeissä. Lisätietoja puh: 045 673 6254 tai email: kmpalvelu@hotmail.fi

KAHVITARJOILU!

SÄÄNTÖMÄÄRÄINEN SYYSKOKOUS JA JOULURUOKAILU

Sääntömääräinen syyskokous Ravintola Aadassa (Kauppakatu 32) to 29.11. klo 18.00. Kokouksen jälkeen on  jouluruokailu buffet-pöydästä. Ruokailun hinta : aikuiset 15€, avustajat 5€, lapset veloituksetta.  Ilmoittautumiset su 25.11. mennessä: kmpalvelu@hotmail.fi  tai  lasse.vakkala@hotmail.fi

SOTE -UUDISTUS JA ASIAKASKOKEMUKSET

SiunSote kerää asiakaskokemuksia palveluista. Jos huomaatte epäkohtia palveluissanne, niin palautteet kannattaa kirjoittaa osoitteeseen: anna.palaute@siunsote.fi

Syksyllä järjestämme kaikille avoimen Sote –tilaisuuden, johon tulee Sote –asiantuntija vastailemaan kysymyksiin. Tiedotamme tilaisuudesta vielä lähempänä ajankohtaa.